Tips voor goede mondhygiëne

Het is van groot belang om uw gebit dagelijks zo goed mogelijk te verzorgen.

Onderstaand hebben wij voor uw gemak een aantal tips opgesomd om een goede mondhygiëne te krijgen:

• Poets uw tanden tweemaal per dag gedurende twee minuten met een fluoride tandpasta. Gebruik hierbij een zachte tandenborstel en poets niet te hard
  • Reinig dagelijks de ruimtes tussen uw tanden en kiezen met tandenstokers, ragers of flossdraad.
  • Vergeet de tong niet te poetsen, wanneer u uw tanden gepoetst heeft, is het verstandig om ook de tong zachtjes met de tandenborstel te reinigen. Op uw tong blijven net zoals op uw tanden, bacteriën zitten. De bacteriën die achterblijven veroorzaken een slechte adem. U kunt in plaats van een tandenborstel, ook een tongreiniger gebruiken.
  • Uit onderzoek is gebleken dat een elektrische tandenborstel effectiever is dan een handtandenborstel. Op een goede manier poetsen met een elektrische tandenborstel zorgt ervoor dat er meer tandplak wordt verwijderd en verminderd de kans op tandvleesontsteking. Naast het type tandenborstel is de manier van poetsen erg belangrijk voor een goede mondhygiëne. Vraag de mondhygiënist of de preventie assistente om advies.
  • Gebruik tandpasta met fluoride. Fluoride in tandpasta maakt uw tanden en kiezen minder kwetsbaar voor zuuraanvallen van bacteriën. Als u klaar bent met uw tanden poetsen, adviseren we u uw tanden niet teveel te spoelen met water. Zo verwijdert u de fluoride niet volledig, waardoor deze zijn werk kan blijven doen. Eén keer even kort spoelen of een slokje water na het tandenpoetsen is al voldoende.
  • Pas op met zure voedingstoffen. Zuren maken het tandbeen zwakker, waardoor u het makkelijk wegpoetst.
  • Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal zeven keer per dag. Kies voor drie hoofdmaaltijden en maximaal vier tussendoortjes. Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit en drink niet teveel vruchtensappen of frisdrank.
  • Bezoek regelmatig de praktijk voor het periodiek mondonderzoek door uw tandarts en mondhygiënist. Zo worden potentiële problemen eerder gedetecteerd en verholpen.